W każdym samochodzie nie brakuje elementów, które z czasem wymagają wymiany. Do grona części zupełnie szczególnych należy sprzęgło, które co prawda również się zużywa, ale proces ten postępuje dość wolno. Jakie sygnały mówią o tym, że nasze sprzęgło wymaga interwencji? Od czego zależy jego żywotność? To tylko niektóre z zagadnień, jakie poruszamy w poniższym tekście.
Od czego zależy żywotność sprzęgła?
Odpowiedź na to pytanie jest złożona. Wiele zależy zarówno od samochodu (marki i modelu), jak i od klasy samego sprzęgła. Na trwałość elementu wpływają także umiejętności oraz styl jazdy kierowcy. Busy i furgonetki to samochody stworzone do pracy. Jedne z nich służą w miastach, gdzie zużywają się w innym tempie, niż egzemplarze jeżdżące na długich trasach. Sprzęgła bardzo często wytrzymują kilkaset tysięcy kilometrów, ale czy takie przebiegi są czymś dużym dla intensywnie używanych aut dostawczych?
Z czego zbudowane jest sprzęgło?
Zwykle możemy napotkać jednotarczowe sprzęgła cierne, które składają się z trzech podstawowych elementów. Są to: łożysko (odsuwa docisk pedała), wspomniany docisk (dociska tarczę do koła zamachowego), oraz tarcza wyposażona w okładziny cierne. To właśnie ich zużycie decyduje zwykle o konieczności pochylenia się nad wysłużonym mechanizmem. Na szczęście każdy profesjonalny dystrybutor części samochodowych najpewniej będzie miał je w swoim magazynie.
Sygnały zdradzające zużycie sprzęgła
Kierowcy najczęściej zgłaszają się w związku z doświadczaniem tzw. ślizgania się, które świadczy o zużyciu okładzin ciernych tarczy. Objawy występują podczas wciśnięcia pedału gazu, gdy pomimo zwiększających się obrotów, prędkość samochodu nie ulega zmianie. Do innych niepokojących sygnałów należy zapach spalenizny i podejrzanie, niewystępujące dotąd dźwięki (podczas zmiany przełożeń). Kolejny symptom mówiący o awarii sprzęgła pojawia się po zmianie biegu. Mowa o szarpaniu i przyspieszaniu z wyraźnym opóźnieniem. Jeżeli dodatkowo w trakcie tych czynności w okolicy silnika daje się słyszeć szum, winowajcą prawdopodobnie okaże się zużyte łożysko oporowe. Jeśli kierowca wspomina o odczuwaniu oporu podczas dociskania pedału sprzęgła, jest ryzyko, że naprawa będzie bardziej kosztowna. Może to być bowiem oznaka nie tylko zapieczonej linki sprzęgła, ale też zużytego łożyska lub uszkodzonego docisku. W takim przypadku naprawa wiąże się często z koniecznością wymiany pełnego zestawu. Niezależnie od miasta, w którym doszło do awarii, Vanking stanie na wysokości zadania i dostarczy potrzebne części do busów Warszawa. Stolica to jedno z miast, nieopodal którego znajduje się nasz oddział.
Konsekwencje zbagatelizowania objawów
Zużywanie się sprzęgła to powolny proces, który można przeoczyć. Istnieje ryzyko, że kierowca przyzwyczai się do stopniowo pojawiającego się oporu. Z pomocą przychodzą na szczęście wyspecjalizowane warsztaty, które w mig wychwycą usterkę. Pamiętajmy, że długotrwała jazda z niesprawnym sprzęgłem może doprowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów. Brak całkowitego rozłączania silnika od przekładni kończy się przedwczesnym zużyciem synchronizatorów, przesuwek i kół zębatych skrzyni biegów. Wówczas naprawa busa staje się bardzo kosztowna.