Loading...
Zdrowe odżywianie

Suplementacja witaminy D w okresie zimowym

witamina D

W okresie zimowym, kiedy doskwiera nam brak słońca, powinniśmy zadbać o odpowiednią suplementację witaminy D. Zapewne zastanawiacie się dlaczego jest ona tak ważna, już odpowiadam. Niedobór witamin znacznie wpływa na nasze samopoczucie oraz osłabienie odporności, a w szczególnych wypadkach może doprowadzić nawet do chorób układu kostnego. Najświeższe wyniki badań pokazują, że aż 90% polakom doskwiera niedobór witaminy D. Jak sprawdzić czy Was również to dotyczy oraz w jaki sposób rozpocząć przyjmowanie witamin?

Złe samopoczucie = wysokie zapotrzebowanie na witaminę D

Głównymi objawami braku witaminy D jest ciągłe zmęczenie organizmu, bóle kostne, mięśniowe, ale także stany depresyjne. Aby zapobiec tym nieprzyjemnym skutkom należy sprawdzić jak duże jest aktualne zapotrzebowanie i skonsultować z lekarzem rozpoczęcie przyjmowania odpowiedniej dawki leków. Najszybszym sposobem na badanie jest oczywiście analiza krwi pod kątem zawartości witaminy D w organizmie, z której wynikiem następnie należy udać się do lekarza rodzinnego. Ten dobierze suplement i określi dzienną dawkę, jaką należy przyjmować, by z czasem poczuć się lepiej i cieszyć się pełnią zdrowia.

Pozytywne działanie witaminy

Witamina D odpowiada nie tylko za lepsze samopoczucie czy zdrowe kości. Prowadzi się coraz więcej badań wykazujących pozytywny wpływ suplementacji witaminy na osoby przechodzące koronawirusa. Znacznie rzadziej cierpią one na choroby układu oddechowego, co za tym idzie istnieje mniejsza szansa, że zostaną w ogóle zakażone. Jeśli natomiast do tego dojdzie, płuca są mniej obciążone i oddychanie nie sprawia tak dużych problemów. Potwierdzenie tego wymaga jednak większej ilości eksperymentów, co nie zmienia faktu, że stosowanie witaminy D na pewno wspomoże odporność.

Tylko nie przesadź!

Samodzielny dobór dawki witaminy D może okazać się nienajlepszym rozwiązaniem. Jeśli organizm nie ma niedoboru, a my zaczniemy podawać mu każdego dnia wskazaną dawkę witaminy, może dojść do przedawkowania. Dlatego bezpieczniej jest skonsultować się z lekarzem i przyjmować jedynie określoną ilość leków, by czasem nie pogorszyć stanu swojego organizmu.

Warto zadbać o witaminę D zwłaszcza zimą, ale nie oznacza to, że trzeba z niej rezygnowac kiedy tylko ujrzymy promienie słońca. Przebadajcie się pod kątem zawartości witaminy we krwi i przyjmujcie suplementy przez cały rok, by nie cierpieć na problemy kostne czy wahania nastrojów.